måndag 31 januari 2011

Trädgårdsplanering del 1...

...jag kommer ihåg mitt första stora seminarium kring "utemiljöns framtid" i Köpenhamn 1986 alltså för 25 år sedan. Jag gick min gartnerutbildning och det talades mycket om att intresset för utemiljön var på framfart! Med facit i hand så hade föreläsarna helt rätt, intresset för trädgård har aldrig varit större och intresset ökar ständigt.



Nu när det våras har jag har kunder som väntar på sina skisser och förslag. Jag börjar alltid mina uppdrag med en konsultation där kundens behov kartläggs, väldigt många vill ha en "underhållsfri" trädgård, gärna som blommar och är fin men som man slipper arbeta med!
Det funkar inte!!!
 En trädgård är en dynamisk process som ständigt är i förändring, visst kan man välja mycket sten och vintergröna växter, men underhåll måste ändå göras. För många är trädgård = växter och javisst skall det vara växter men de kommer i sista hand i en planering. Det första man gör i en planering är att fråga sig;
 vad vill vi göra här ute, vad vill vi uppleva och vilken känsla är vi ute efter? ...fortsättning följer...



Marianne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar