måndag 21 mars 2011

Trädgårdsplanering del 6...

...Jag kommer ihåg min första lilla trädgård, hemma hos mamma. Jag gick första året på min trädgårsutbildning, läste botanik och latinska växtnamn, jag ville ha alla de växter jag tyckte var fina på samma gång typ på samma ställe, liksom suga ut hela karamellen på en och samma gång! Det blev inte så bra, rätt rörigt och fult faktiskt.
Nu, några trädgårdar och många misslyckanden senare vet jag att jag det krävs kunskap och tålamod för att få till det där med växter fast ändå håller jag på och trotsar lite och skall testa det som redan har testats av andra bara för att själv få erfarenheten!
Som för några år sedan när medelhavsväxterna kom, alla skulle vi skulle ha oliv, citrus, fikon, lager mm. Och klart och tydligt lät skötselråden; "förvaras frostfritt". 
Jag investerade i svindyra olivträd och de skulle minsann stå ute på vintern, "klarar de av att stå högt uppe i bergen på Kreta där det är snö och kallt så skall de klara av att stå ute hos mig på Hönö med" tänkte jag. Jag lyckades faktiskt övervintra de vackra träden utomhus i fyra år tills vargavintern 09/10 slog till och mina fina träd stendog!
Det var också ett "learning by doing" experiment som gav erfarenhet, jag skall numera sluta trotsa just detta och förvara medelhavsväxter frostfritt eller satsa på växter som klarar av vårt klimat...Olivträd älskar sol, ogillar väta och vill ha djup och ganska torr jord så nu vet ni det...Plantera i djupa krukor, vattna moderat, placera soligt, ta in dom och förvara svalt och ljust på vintern!

Olivträd i rätt miljö på Kreta!
 Photo Micael Groth

Trädgården är som sagt en dynamisk process, vissa växter dör, andra blir alldeles för stora, vissa har fel färg och några blir uppätna av mördarsniglar! Så är det och så skall det vara, man blir aldrig klar och underhåll krävs, prova och gör fel och lär av det, men ta för jissenamn in olivträden på vintern...

Hörs snart igen
Marianne

4 kommentarer:

  1. Ler*
    hur många olivträd har man inte förstört tillsammans med några fikon och citrus.
    Har just nu ett fikonträd som vi nästan vattnade ihjäl i somras, sedan fick vi ohyra på det, bekämpning och alla blad samt flera grenar dog. Nu har pinnen återuppstått igen;))) Håll tummarna - idag petade jag ner sådana där tabletter mot ohyra.
    Lycka till med trädgårdsplaneringen!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Ja du marianne, det där misstaget gjorde jag med med 2 jättestora olivträd, tänkte att de klarar sig alla gånger utan att ta in dom, med ack vad fel man hade....Ja man har ju iallafall lärt sig något av det! Hoppas ni alla mår bra, kramar från jessica och resten av familjen:))

    SvaraRadera
  3. Hej Marianne,
    Kul om ni kommer till Skåne - jag förvarnade Martina igår;))).
    Ni är välkomna till Helsingborg!
    kram Jenny

    SvaraRadera
  4. JAAAAAAAAAAAAA ni är alltid välkomna till oss! TJOHO
    Hör bara av dig så att vi är hemma ;))
    PÖSSEN o KRAMEN och ha en underbar helg.
    Martina

    SvaraRadera